Wofür übernehmen Unternehmungen Verantwortung? Und wie kommunizieren sie ihre Verantwortungsübernahme? – Eine explorative Studie

Author: Beyer, S., Bohn, S., Grünheid, T., Händschke, S., Kerekes, R., Müller, J., & Walgenbach, P.
Published in: Zeitschrift für Wirtschafts- und Unternehmensethik, 15(1), 57-80
Year: 2014
Type: Academic articles

Auf der Basis der neoinstitutionalistischen Organisationstheorie untersuchen wir mithilfe einer empirischen Analyse der Internetkommunikation von drei DAX30-Unternehmungen die Fragen, wofür Unternehmungen Verantwortung übernehmen und wie sie ihre Verantwortungsübernahme kommunizieren. Wir interpretieren die Ergebnisse der Studie mit Blick auf das Verständnis von Unternehmungen im Allgemeinen und innerhalb der Wirtschaftswissenschaften im Besonderen. Schlagwörter: Verantwortung von Organisationen, Sozialer Akteur, Neo-Institutionalismus, Corporate Citizen, Organisationstheorie For What Do Firms Assume Responsibility and How Do They Communicate It? An Explorative Study In this paper, which is grounded in new institutional theory, we present the results of an empirical study of the internet communication of three German Blue Chip firms on the questions for what firms assume responsibility and how they communicate it. We interpret our results comprehensively and draw conclusions regarding the concept of firms in general and in business administration and economics in particular.

Visit publication

Publication

Connected HIIG researchers

Stephan Bohn, Dr.

Wissenschaftlicher Mitarbeiter: Innovation, Entrepreneurship & Gesellschaft


  • Peer Reviewed