Unsere vernetzte Welt verstehen

Open Science als Soziales Dilemma
Die Idee von Open Science, Wissenschaft so transparent wie möglich zu gestalten, wird von vielen WissenschaftlerInnen befürwortet, jedoch kaum in der wissenschaftlichen Praxis wiedergespiegelt. Dieses Phänomen nehme ich hier unter die Lupe.
The essence of open science is to make the whole research process transparent and accessible. The idea of open science can be traced back to the days of the emergence of the scientific journal system when scientists started to publish their insights in the form of scientific papers instead of anagrams. In its current form, open science has gained a new dimension thanks to the internet which provides scientists with the technological means to share their insights on a potentially global scale.
Open science is fostered on a top-down level by various initiatives of the European Commission and on a bottom-up level by passionate individuals. Nevertheless, on a large scale, the concept of open science is rarely reflected in scholarly reality. In order to find out what hinders scientists to put open science into practice I have conducted a series interviews with researchers from various backgrounds.
The obstacles mentioned in the open science interviews are both of individual and systemic nature. On an individual level, researchers are confronted with the fear of free–riding, the need to invest extra time and effort, troubles with digital tools for research purposes, the lack of impetus to publish negative results, difficulties of guaranteeing data privacy and the reluctance to share code. On a systemic level, researchers face cultural and institutional constraints, ineffective policy guidelines, evaluation criteria that impede openness, a lack of legal clarity as well as a lack of standards for sharing research materials and last but not least they need to consider the financial aspects of openness.
In light of these obstacles, open science can be looked at through the prism of a social dilemma: what is in the collective best interest is not necessarily in the best interest of the individual scientist. The interesting question here is how the dilemma of putting open science into practice can be overcome. Motivational and strategic solutions highlight the indirect benefits of open science such as higher visibility of research activity as a factor contributing to driving a scientist’s career forward. A structural solution involves integrating open science efforts into the scientific evaluation system.
And while the structural changes take their time, each individual scientist can contribute to the open science movement by sharing whatever part of their research is sharable. What is important to remember at this point, however, is that putting open science into practice takes on different forms and the best way to share intelligently and consciously needs to be figured out each time anew.
More on open science:
Scheliga, K., Friesike S., (First Monday, Volume 19, Number 19). Putting open science into practice: a social dilemma?
DOI: dx.doi.org/10.5210/fm.v19i9.5381
Dieser Beitrag spiegelt die Meinung der Autorinnen und Autoren und weder notwendigerweise noch ausschließlich die Meinung des Institutes wider. Für mehr Informationen zu den Inhalten dieser Beiträge und den assoziierten Forschungsprojekten kontaktieren Sie bitte info@hiig.de
HIIG Monthly Digest
Jetzt anmelden und die neuesten Blogartikel gesammelt per Newsletter erhalten.
Digitale Ethik
Ob Zivilgesellschaft, Politik oder Wissenschaft – alle scheinen sich einig, dass die Neuen Zwanziger im Zeichen der Digitalisierung stehen werden. Doch wo stehen wir aktuell beim Thema digitale Ethik? Wie schaffen wir eine digitale Transformation unter Einbindung der Gesamtgesellschaft, also auch der Menschen, die entweder nicht die finanziellen Mittel oder aber auch das nötige Know-How besitzen, um von der Digitalisierung zu profitieren? Und was bedeuten diese umfassenden Änderungen unseres Agierens für die Demokratie? In diesem Dossier wollen wir diese Fragen behandeln und Denkanstöße bieten.
KI als fliegendes blaues Gehirn? Wie Metaphern unsere Vorstellung von KI beeinflussen
Dieser Artikel zeigt, wie die irreführende Metapher von KI als menschliches blaues Gehirn sich bis heute durchsetzen konnte.
Potenziale ausschöpfen: Hinderniserkennung mit KI für Barrierefreiheit
Hindernisse erschweren noch immer vielen den Alltag. KI hat das Potenzial, für mehr Barrierefreiheit zu sorgen. Der Blogbeitrag stellt vor, wie man sie mit offenen Trainingsdaten darauf trainieren kann.
Wissen teilen: Auswirkungen von Covid-19 auf die digitale Lehre
Wie lassen sich durch die Covid-19-Krise offenbarte Ungleichheiten beim Zugang zu digitalen Ressourcen sowie mangelnde digitale Fähigkeiten bekämpfen?