Zum Inhalt springen
celeste-makow-5foF73voxfY-unsplash
23 Februar 2016

Missverständnisse über akademischen Datenaustausch

Ein kürzlich veröffentlicher Leitartikel im New England Journal of Medicine behandelte den offenen Zugang zu Forschungsdaten. Nach Meinung der Autoren Longo und Drazen sind die Nutzer von Sekundärdaten “Parasiten”. Diese Haltung zeigt, dass es noch weit hin ist mit der Offenheit in der akademischen Forschung, glauben Benedikt Fecher und Gert Wagner.

In a recent editorial in the New England Journal of Medicine, the authors Longo and Drazen critically assessed the concept of data sharing in medicine. Their main concern is that a “new class of research person will emerge” that uses data for their own original research questions. The authors, although indirectly, later refer to this class of researcher as “research parasites“. The label “research parasites” does certainly not reflect the zeitgeist of an increasingly collaborative research and initiatives towards openness and transparency. However, it reflects common misconceptions about academic data sharing.

Longo and Drazen make the (valid) point that data might be misinterpreted. On the other hand misinterpretation might be a matter of insufficient data documentation by primary researchers. Moreover, potential misinterpretation cannot be an argument for not sharing research data.

Longo and Drazen miss the very point of scientific research when they write, that the researchers may “even use the data to try to disprove what the original investigators had posited“. It is at the core of the scientific paradigm that researchers take nothing as final truth. This is what Popper proposed in his critical rationalism and Merton in his conceptualization of skepticism.

Longo’s and Drazan’s requirement to “start with a novel idea, one that is not an obvious extension of the reported work” is simply misleading. Especially medical research (which is the subject of Longo’s and Drazan’s) can immensely profit from old ideas through meta-analyses and replication studies that use original datasets.

However the authors touch upon a valid point: the issue of adequate credit for scientific data sharing. They indicate that the adequate form of recognition for data sharing is co-authorship. They suggest to work “symbiotically, rather than parasitically, with the investigators holding the data, moving the field forward in a way that neither group could have done on its own.”

While that is certainly true in particular cases, we argue that co-authorship as the solely instrument for giving credit will unnecessarily restrict the potential of data sharing and can even be to the detriment of the original researcher, for instance if the resulting publications lack quality. And in the case of replication studies, co-authorship makes no scientific sense.

The best instrument for giving “credit where credit is due” would be a much higher appraisal of data sharing by research communities via citations of data sets and the consideration of data “production” in career prospects, funding application and evaluations.

With this end in mind, this “new class of research person” is exactly the opposite of a “research parasite”. This person would be someone who is essential to the scientific enterprise in an increasingly data-intensive and collaborative environment. Longo and Drazen’s editorial however shows that there is still a long way to go before we reach Open Science.

Dieser Beitrag spiegelt die Meinung der Autorinnen und Autoren und weder notwendigerweise noch ausschließlich die Meinung des Institutes wider. Für mehr Informationen zu den Inhalten dieser Beiträge und den assoziierten Forschungsprojekten kontaktieren Sie bitte info@hiig.de

Benedikt Fecher, Dr.

Assoziierter Forscher & Ehem. Forschungsprogrammleiter: Wissen & Gesellschaft

Aktuelle HIIG-Aktivitäten entdecken

Forschungsthemen im Fokus

Das HIIG beschäftigt sich mit spannenden Themen. Erfahren Sie mehr über unsere interdisziplinäre Pionierarbeit im öffentlichen Diskurs.

Forschungsthema im Fokus Entdecken

Du siehst eine Bibliothek mit einer runden Treppe die sich in die höhe schraubt. Sie steht sinnbildlich für die sich stetig weiterentwickelnden digitalen Infrastrukturen unserer Wissensgesellschaft. You see a library with a round staircase that spirals upwards. It symbolises the constantly evolving digital infrastructures of our knowledge society.

Offene Hochschulbildung

Wir erforschen den Einsatz von offener Hochschulbildung, um Wissen für alle in unserer zu fördern, zu teilen und zu verbreiten.

HIIG Monthly Digest

Jetzt anmelden und  die neuesten Blogartikel gesammelt per Newsletter erhalten.

Weitere Artikel

2 Quechuas, die auf einer grünen Wiese sitzen und im Sonnenlicht auf ihre Smartphones schauen, was folgendes symbolisiert: Was sind indigene Perspektiven der Digitalisierung? Die Quechuas in Peru zeigen Offenheit für die Anforderungen an das Wachstum ihrer digitalen Wirtschaft.

Digitalisierung erkunden: Indigene Perspektiven aus Puno, Peru

Was sind indigene Perspektiven der Digitalisierung? Die Quechuas in Peru zeigen Offenheit für die Anforderungen an das Wachstum ihrer digitalen Wirtschaft.

eine mehrfarbige Baumlandschaft von oben, die eine bunte digitale Publikationslandschaft symbolisiert

Diamond OA: Für eine bunte, digitale Publikationslandschaft

Der Blogpost macht auf neue finanzielle Fallstricke in der Open-Access-Transformation aufmerksam und schlägt eine gemeinschaftliche Finanzierungsstruktur für Diamond OA in Deutschland vor.

ein Haufen zusammengeknüllter Zeitungen, die Desinformation im Netz repräsentieren

Desinformation: Überschätzen wir uns wirklich selbst?

Wie bewusst sind wir im Umgang mit Desinformation im Internet und vermittelt der öffentliche Diskurs ein ausgewogenes Bild der Reichweite von Desinformationen?