Zum Inhalt springen

Melissa Laufer, Dr. (in Elternzeit)

Melissa Laufer arbeitet im Forschungsprogramm “Wissen & Gesellschaft” und ist Senior Researcher im
Projekt “Organisationale Adaptivität im deutschen Hochschulkontext” (OrA). Das Projekt untersucht, wie Hochschulen digitale Lehr- und Lerninnovationen erfolgreich adaptieren können.

Melissa wurde an der Ghent University (Belgien) zum Doktor der Soziologie promoviert. In ihrer kumulativen Dissertation untersuchte sie die Rolle, welche die Universitätskultur bei der Internationalisierung der Hochschulen spielt. Im Einzelnen konzentrierte sich ihre Forschung auf die Change Communication an der Universität, akademische Mobilität und akademische Karrierewege. Zuvor erwarb sie einen Master-Abschluss in Interkultureller Kommunikation & Europastudien an der Hochschule Fulda University of Applied Sciences (Deutschland). Ihr Bachelorstudium absolvierte sie an der University of Oregon (USA), wo sie Internationale Studien, Germanistik und Anthropologie studierte.

Bevor sie zum HIIG kam, arbeitete Melissa als Forschungsassistentin an der York University (Kanada) in
einem international vergleichenden Projekt, in dem die Berufswege internationaler Studierender untersucht wurden. Von 2014 bis 2018 war Melissa wissenschaftliche Mitarbeiterin am Centre for Higher Education Governance Ghent an der Ghent University. Während ihrer Promotion erhielt Melissa mehrere Mobilitätsstipendien und war Gastwissenschaftlerin am Deutschen Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW), an der National Chengchi University (Taiwan) und am Center for
International Higher Education (Boston College). Sie ist Mitglied der Early Career Higher Education
Researchers (ECHER), der Gesellschaft für Hochschulforschung und der ECPR Standing Group –
Knowledge Politics & Policies.

Melissa Laufer | HIIG

Position

Wissenschaftliche Mitarbeiterin: Wissen & Gesellschaft (in Elternzeit)

Zeitschriftenartikel und Konferenzbeiträge

Huisman, J., Vlegels, J., Daenekindt, S., Seeber, M. & Laufer, M. (2021). How satisfied are international students? The role of town, gown and motivations. Compare: A Journal of Comparative and International Education. DOI: 10.1080/03057925.2020.1867826 Weitere Informationen

Elsholz, U., Fecher, B., Deacon, B., Schäfer, L. O.,& Laufer, M. (2021). Implikationen der COVID-19-Pandemie für digitale Lehre: organisierte Freiheit als Veränderungsparadigma. MedienPädagogik, In press. Weitere Informationen

Laufer, M., Leiser, A., Deacon, B., Perrin de Brichambaut, P., Fecher, B., Kobsoda, C., Hesse, F. (2021). Digital Higher Education: A Divider or Bridge Bilder? Leadership perspectives on EdTech in a COVID-19 reality. International Journal of Educational Technology in Higher Education, In press. DOI: 10.1186/s41239-021-00287-6 Weitere Informationen

Laufer, M. (2020). Crossing academic borders: exploring the role of social capital in academic hiring. Comparative Education, 56(3). DOI: 10.1080/03050068.2020.1782603 Weitere Informationen

Laufer, M. (2019). Spinning stories: Communicating internationalization through organizational storytelling. Journal of Studies in International Education, 1-15. DOI: 10.1177/1028315319893652 Weitere Informationen

Laufer, M. & Gorup, M. (2019). The invisible Others: stories of international doctoral student drop-out. Higher Education, 78(1), 165-181. DOI: 10.1007/s10734-018-0337-z Weitere Informationen

Buchbeiträge und Kapitel

Laufer, M. (2017). Learning from Others, not about Others: investigating intercultural learning and intercultural competence in the university classroom. In R. Bettmann, V. Hinnenkamp, A. Satola & N. Schröer (Eds.), Die Hochschule als interkultureller Aushandlungsraum: Eine Bildungs-Exploration am Beispiel eines internationalen Studiengangs (pp. 181-199). Wiesbaden: Springer. Weitere Informationen

Bettmann, R., Hinnenkamp, V., Laufer, M. & Schröer, N. (2017). Interkulturelle Gruppenarbeit als Herausforderung. Vermeidungsstrategien und Chancen. In R. Bettmann, V. Hinnenkamp, A. Satola & N. Schröer (Eds.), Die Hochschule als interkultureller Aushandlungsraum: Eine Bildungs-Exploration am Beispiel eines internationalen Studiengangs (pp. 65-87). Wiesbaden: Springer VS. Weitere Informationen

Laufer, M. (2017). Breaking the code: exploring how academics secure employment abroad. In A. Woldegiyorgis, L. Rumbley & H. De Wit (Eds.), The Boston College Center for International Higher Education Year in Review, 2016 – 2017, 6 (pp. 25-27). Boston: Boston College Center for International Higher Education. Weitere Informationen

Andere Publikationen

Laufer, M. (2020). Supporting international doctoral students. Pathways to practice. Weitere Informationen

Laufer, M. & Gorup, M. (2020). When Relationships Between Supervisors and Doctoral Researchers Go Wrong. Elephant in the Lab. Weitere Informationen

Deacon, B. & Laufer, M. (2020). The rapid digital turn: How are universities faring? Digital society blog. Weitere Informationen

Laufer, M. & Gorup, M. (2020). Transferring research to practice: Exploring post-publication possibilities. ECHER Blog. Weitere Informationen

Laufer, M. & Gorup, M. (2019). The invisible Others: stories of international doctoral student dropout. Supervising PhDs. Weitere Informationen

Laufer, M. (2016). Narrative Turn. Thema Hoger Onderwijs, 23 (1), 111-112. Weitere Informationen

Huisman, J., Brockerhoff, L. & Laufer, M. (2015). Quality in higher education: A literature review. Scoping Report for the Dutch Education Council. Weitere Informationen

Vorträge

Qualität in der digitalen Lehre: Eine Untersuchung von Einflussfaktoren
Tagung der Gesellschaft für Hochschulforschung 2021. Gesellschaft für Hochschulforschung. Online, Siegen, Germany: 16.09.2021 Weitere Informationen

Moritz Timm, Bronwen Deacon, Melissa Laufer, Len Ole Schäfer

The Rapid Digital Turn: An Exploration into the Tight and Loose Coupling of University Structures
43rd Annual EAIR Forum 2021: Transformation Fast and Slow: Quality, Trust and Digitalisation in Higher Education. hosted by Humboldt University of Berlin. Online, Berlin, Germany: 10.09.2021 Weitere Informationen

Bronwen Deacon, Len Ole Schäfer, Melissa Laufer

Enge und lose Kopplungen in der Hochschule – Die COVID-19 Pandemie und digitale Lehre
Soziologische Betrachtungen zur Digitalisierung der Lehre (in der COVID-19-Pandemie). DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation. online, Frankfurt am Main, Germany: 10.09.2021 Weitere Informationen

Bronwen Deacon, Len Ole Schäfer, Moritz Timm, Melissa Laufer

The Rapid Digital Turn: An Exploration into the Tight and Loose Coupling of University Structures
Understanding Digital Transformations of Higher Education Teaching and Learning in the Nordics and Beyond.. Agder (Norway), Aarhus (Denmark) and KTH Royal Institute of Technology (Sweden). online, online, Norway, Denmark, Sweden: 30.03.2021 Weitere Informationen

Bronwen Deacon, Len Ole Schäfer, Melissa Laufer

Re-imagining higher education: Shifting gears and shifting visions
UNIVERSITY:FUTURE FESTIVAL - LEARNING, SYSTEMS AND THE NEW NORMAL. Hochschulforum Digitalisierung. online, Germany, Germany: 08.10.2020 Weitere Informationen

Anne Leiser, Melissa Laufer, Bronwen Deacon, Christian Kobsda

Lehren in der Krise, Lernen aus der Krise? Erfolg & Verstetigung digitaler Lehr- und Lerninnovationen
UNIVERSITY:FUTURE FESTIVAL - LEARNING, SYSTEMS AND THE NEW NORMAL. Hochschulforum Digitalisierung. Online, Berlin, Germany: 07.10.2020 Weitere Informationen

Melissa Laufer, Bronwen Deacon, Len Ole Schäfer

ECER 2018 (Session: The Changing Academic Profession: Exploring Hiring Stories of Academics). European Educational Research Association. Free University of Bozen-Bolzano, Bolzano, Italy: 04.09.2018 Weitere Informationen

Melissa Laufer

40th Annual EAIR Forum 2018 (Session: Balancing the global with the local: a study of internationalization at a Taiwanese university). European Higher Education Society (EAIR). Central European University, Budapest, Hungary: 26.08.2018 Weitere Informationen

Melissa Laufer

42nd Annual ASHE Conference 2017 (Session: The invisible others: stories of international doctoral student drop-out). Association for the Study of Higher Education. Marriott Marquis, Houston, TX, United States: 09.11.2017 Weitere Informationen

Melissa Laufer & Meta Gorup

Annual Conference: Consortium for Higher Education Researchers (Session: Learning to swim in a new pond : exploring academic job securement abroad). Consortium of Higher Education Researchers (CHER). Jyväskylän Yliopisto, Helsinki, Finland: 28.08.2017 Weitere Informationen

Melissa Laufer & Julie Birkholz

EAIE 28th Annual Conference 2016 (Session: The power of stories: interpretations of internationalization in university cultures). European Association for International Education. St George’s Hall, Liverpool, United Kingdom: 13.09.2016

Poster Presented

Annual Conference: Consortium for Higher Education Researchers (Session: The stories we tell: exploring how storytelling is used to legitimize internationalization at the university). Consortium for Higher Education Researchers. University of Cambridge, Cambridge, United Kingdom: 05.09.2016 Weitere Informationen

Melissa Laufer & Jelle Mampaey

32nd EGOS Colloquium (Session: Unravelling the internationalization tale: exploring the legitimizing power of internationalization stories within university cultures). European Group of Organization Studies. University of Naples Federico II, Naples, Italy: 08.07.2016

Melissa Laufer

Moderation von Workshops und Panels

Channelling support for institutional internationalisation through storytelling
EAIE 29th Annual Conference 2017. FIBES, Seville, Spain: 12.09.2017 Weitere Informationen

Melissa Laufer

Medienauftritte

Why do some international doctoral students decide to drop out? (17.12.2018). ECHER Blog
Weitere Informationen