Skip to content

Urs Kind, Dr.

Urs Kind studied culture and media science at the Humboldt university in Berlin and also film- and TV production at the filmuniversity Babelsberg. During his PhD in media economics he was working in the research project “dwerft” on developing technology for streamlining the process of film production funded by the Federal Ministry of Education and Research. Additionally he produced the fictional webseries DAS APARTMENT.

In his dissertation Urs Kind conducted research from the conception of successful YouTube-videos through to business models of digital media companies. He focused on identifying factors of user feedback that are responsible for the best possible attitude toward the add in the case of YouTube videos. The book is published in the series “media management and e-business” in 2018 by Gabler.

Books

Kind, U. (2018). Online Video als Branded Entertainment in Deutschland: Geschäftsmodelle für die Produktion und Messbarkeit der Nutzereinstellung. Wiesbaden, Hessen: Springer Gabler. DOI: 10.1007/978-3-658-22646-6 Publication details

Other publications

Kind, U. (2017). Webserien suchen ihren Platz in der Medienwelt. Digital Society Blog. Publication details

Kind, U. (2016). Branded Content im TV und auf YouTube: Was sind die Unterschiede? Digital Society Blog. Publication details

Kind, U. (2016). Live-streaming im Internet und seine Auswirkungen auf die Medienlandschaft. Digital Society Blog. Publication details

Kind, U. (2016). Ist das eigentlich noch user generated content auf YouTube? Digital Society Blog. Publication details

Kind, U. (2015). Webvideo Jahresrückblick und Servicisation als Prinzip. Digital Society Blog. Publication details

Kind, U. (2015). “Beasts of no Nation” auf Netflix und die Veränderungen in der Distributionspolitik von Filmen. Digital Society Blog. Publication details

Kind U. (2014). Warum Netflix erst jetzt in Deutschland gestartet ist. Digital Society Blog. Publication details

Kind U. (2014). Von Cash und Katzenvideos. Digital Society Blog. Publication details

Kind U. (2014). Wie Love Steaks fast die deutsche Filmbranche veränderte. Digital Society Blog. Publication details

Lectures and presentations

Impulsvortrag II
dwerft-Konferenz (Session: Metadaten als Geschäft). Brandenburgische Landesvertretung, Berlin, Germany: 12.05.2017

Urs Kind

aVoD Werbefinanziertes video on demand
Linked Production Workshops 2015 (Session: Video on Demand - So stellen Sie ihren Content gewinnbringend auf geeignete Plattformen). transfer media. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 01.07.2015

Urs Kind

Monetizing user-generated content: Evidence from the German audio-visual industry
EURAM 2015 conference (Session: Slot 3). Kozminski University, Galatasaray University, University of Economics in Katowice. Kozminski University (‘Akademia Leona Koźmińskiego’), Warsaw, Poland: 18.06.2015

Urs Kind

Film meets IT-Veranstaltung
Film meets IT 2015 (Session: Film meets IT-Veranstaltung). transfer media, media.connect brandenburg. Medieninnovationszentrum, Babelsberg, Germany: 26.03.2015

Urs Kind, Christoph Krachten, Christian Meinberger

Produzieren und Verwerten von Big, Medium & Small Screen Content
Linked Film & TV Workshops 2014 (Session: Block II - Anytime, Anyway, Any Devices!). transfer media, media.connect brandenburg. transfer media, Babelsberg, Germany: 16.09.2014

Urs Kind, Uwe Schnepf, Hannes Jakobsen, Veit Quack

Moderation of workshops and panels

Pay per Pixel - Current Challenges for Audio-Visual Media: (Legal) Conditions and New Business Models
Early Stage Researcher Colloquium. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 09.10.2014

Henrike Maier, Lies van Roessel, Urs Kind, Maximilian von Grafenstein, Dr., Anett Göritz

Organisation of events

d-werft Geschäftsmodell Workshop
From 12.01.2016 to 12.01.2016. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (National)

Kerstin Bass, Urs Kind, Martina Weifenbach

New Production Methods and Multi Channel Networks
BERLIN EARLY STAGE RESEARCHERS COLLOQUIUM ON INTERNET AND SOCIETY. From 09.10.2014 to 09.10.2014. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (International)

Urs Kind

Media appearances

Phänomen der Katzen-Videos Der Miau-Miau-Netz-Wahnsinn (03.02.2016). Stuttgarter Nachrichten.de
Further information

Erfolg von Katzenvideos - Flauschige Freakshow (08.08.2014). Süddeutsche Zeitung
Further information

Urs Kind

Position

Former Associated Researcher: Data, actors, infrastructures

Contact

LinkedIn

Current HIIG research activities

Research issues in focus

HIIG is currently working on exciting topics. Learn more about our interdisciplinary pioneering work in public discourse.