Skip to content

Henrike Maier, Dr.

Henrike Maier worked at the Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society from 2014-2018 on issues related to orphan works, platform liability, and remix for the projects “dwerft” and “Creative uses and cross-border copyright regulation“. She organized a workshop series on music and copyright law in cooperation with the Haus der Kulturen der Welt (House of World Cultures). In June 2018, her doctoral thesis was published in the Internet und Gesellschaft series by Mohr Siebeck as an open access publication.

Rike Maier

Position

Former associated Researcher: Innovation & Entrepreneurship

Contact

LinkedIn

Our podcast with Henrike Maier

Books

Maier, H. (2018). Remixe auf Hosting-Plattformen. Eine urheberrechtliche Untersuchung filmischer Remixe zwischen grundrechtsrelevanten Schranken und Inhaltefiltern. Tübingen: Mohr Siebeck. Publication details

Journal articles and conference proceedings

Maier, H. (2017). German Federal Court of Justice rules on parody and free use. Journal of Intellectual Property Law and Practice, 12(1), 16-17. Publication details

Maier, H. & Jütte, B.J. (2017). A human right to sample—will the CJEU dance to the BGH-beat? Journal of Intellectual Property Law and Practice, 12(9), 784-796. Publication details

Maier, H. (2016). Meme und Urheberrecht. GRUR-Prax, 2016(19), 397-398. Publication details

Maier, H. (2015). Games as Cultural Heritage – Copyright Challenges for Preserving (Orphan) Video Games in the EU. JIPITEC 2015, 120-131. Publication details

Other publications

Maier, H. (2018). Filtered away – Rike Maier on remixes and upload filters, [Audio Podcast] Exploring digital spheres – a podcast by HIIG. Retrieved from: hiig.de/podcast. Publication details

Maier, H. (2017). Streaming ade? – Verkäufer und Nutzer werden haftbar. Digital Society Blog. Publication details

Maier, H. (2016). Schutzfristen ohne Ende? Was es mit dem Streit um Gemälde-Fotografien auf sich hat. Telemedicus. Publication details

Maier, H. (2016). Von Urheberrecht und Dokumentarfilmen – Interview mit den Machern des geplanten “illegalen” Films. Digital Society Blog. Publication details

Maier, H. (2016). Nicht immer unversöhnlich: Meme und Urheberrecht. irights.info. Publication details

Maier, H. (2016). Digital Copyright & Free Speech: Technische Schutznahmen nach US-Recht auf dem Prüfstand. Telemedicus. Publication details

Maier, H. (2016). Parody and free use in Germany: Federal Court of Justice decides first parody case after Deckmyn. IPKat. Publication details

Maier, H. (2016). EuGH gibt grünes Licht für E-Book-Verleih, doch offene Fragen bleiben. irights.info. Publication details

Maier, H. (2015). Where to sue in online infringement cases. Internet Policy Review – News & Comments. Publication details

Maier, H. (2015). Orphan works in the US: getting rid of “a frustration, a liability risk, and a major cause of gridlock”? The 1709 Blog. Publication details

Grimm, D. & Maier, H. (2014). “Kontrolle funktioniert nicht, wenn der Kontrollierte sie beherrscht.”. Verfassungsblog. Publication details

Lectures and presentations

Film und Recht – urheberrechtliche Entwicklungen & automatisierte Rechteklärung
dwerft Abschlusskonferenz. Brandenburgische Landesvertretung, Berlin, Germany: 12.05.2017

Henrike Maier

Memes im Urheberrecht – Eine Bestandsaufnahme mit Blick auf deutsche und amerikanische Schranken
“One does not simply…” – Memes zwischen #Originalität und #Viralität, Interdisziplinärer Workshop (Session: Memes und Recht). Graduiertenkolleg “Innovationsgesellschaft heute” der TU Berlin in Kooperation mit der Gesellschaft für Musikwirtschafts- und Musikkulturforschung (GMM) sowie der HMKW Berlin. Technische Universität Berlin, Berlin, Germany: 16.03.2016

Henrike Maier

Urheberrecht und Technik am Beispiel von Hostingplattformen
Versprechungen des Rechts: Dritter Kongress der deutschsprachigen Rechtssoziologie-Vereinigungen (Session: Urheberrecht – Technologie – künstlerische Produktion). Law and Society Institute Berlin, and others. Humboldt Universität zu Berlin, Berlin, Germany: 09.09.2015

Henrike Maier

Orphan Video Games and the EU Directive on Orphan Works
Save Game – Legal Challenges in Game Preservation. EFGAMP; Gesellschaft für Informatik, Humboldt Institute for Internet and Society. Humboldt Universität zu Berlin, Berlin, Germany: 22.04.2015

Henrike Maier

Panels

Copies, Clones and Genre Building - Innovation and Imitation practices in the Games Industry
Quo Vadis 2015. Create. Game. Business.. International Games Week Berlin. Café Moskau, Berlin, Germany: 23.04.2015

Lies van Roessel, Henrike Maier, Christian Katzenbach

Moderation of workshops and panels

Pay per Pixel - Current Challenges for Audio-Visual Media: (Legal) Conditions and New Business Models
Early Stage Researcher Colloquium. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 09.10.2014

Henrike Maier, Lies van Roessel, Urs Kind, Maximilian von Grafenstein, Dr., Anett Göritz

Organisation of events

From Spotify to YouTube – Potentials and Challenges for Music Platforms
From 04.09.2018 to 04.09.2018. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (International) Further information

Henrike Maier

Copyright and Music in the Global South
From 06.06.2018 to 06.06.2018. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (International) Further information

Henrike Maier

Urheberschaft und Produzententum in der Musik
From 19.04.2018 to 19.04.2018. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (International) Further information

Henrike Maier

Workshop-Reihe zu Urheberrecht und Musik
From 22.11.2017 to 30.09.2018. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany. Co-Organised by: Haus der Kulturen der Welt (HKW) (International)

Henrike Maier

Save Game – Legal Challenges in Game Preservation
22.04.2015. Humboldt University, Berlin, Germany. Co-Organised by: Gesellschaft für Informatik (GI), EFGAMP (International)

Henrike Maier, Lies van Roessel, Christian Katzenbach

Media appearances

Maier, Remixe auf Hosting-Plattformen (01.11.2018). www.beck.de
Further information