Skip to content

Ann-Kathrin Watolla

Ann-Kathrin Watolla joined the DSA research network in April 2024 to monitor and improve the implementation of the Digital Services Act within an interdisciplinary research alliance. In her research, Ann-Kathrin focuses on communication in the context of digitality at the interface of society, technology and education.

Ann-Kathrin has a multidisciplinary background in linguistics, cultural studies, media studies and educational sciences. She completed her doctorate at Hamburg University of Technology on the changes in the communicative construction of reality in the context of digitality and the concomitant competence requirements for teachers.

Prior to HIIG, she has been working and researching the significance of digitality for communication and educational processes for 10 years at various universities and organisations.

  • Entrepreneurship & innovation

    Strengthening Digital Skills through Micro-Credentials

    In a rapidly changing labour market, micro-credentials offer a flexible solution for new learning and training pathways. These will be developed in this transfer...
  • Schwarz-weiß-Foto eines langen Flurs, der in die Ferne führt, mit schlichten Wänden und einem klaren, geraden Verlauf. Die Türen an den Seiten stehen die für die verschiedenen Interessengruppen, mit denen das DSA Forschungsnetzwerk zusammenarbeitet.
    Politics & law

    DSA research network

    This project supports and improves the implementation of the Digital Services Act (DSA) through cooperative research and networking.

Books

Watolla, A. (2024). Kompetenzen kommunikativen Handelns im Kontext mediatisierter Digitalität. Bielefeld: transcript. DOI: 10.14361/9783839473115 Publication details

Journal articles and conference proceedings

Watolla, A. (2024). Zwischen Wirklichkeitskonstruktion, Kommunikation und Kompetenz: Was verändert sich durch Digitalität? MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 58(JFMH2023), 59-72. DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/58/2024.06.27.X Publication details

Book contributions and chapters

Seibel, L., Geier, N., Watolla, A., Hafer, J., Köhnlein-Welte, A., & Ehlers, U.-D. (2024). Transformation der hochschulischen Prüfungspraxis – Einsatz von E-Portfolios als formatives Prüfungskonzept und Chancen für die Entwicklung von Zukunftskompetenzen. In Vöing, N., Jenert, T., Neiske, I., Osthushenrich, J., Trier, U., Weber, T., & Altroggen, K., Hochschullehre postdigital. Lehren und Lernen neu gestalten (pp. 183-199). Bielefeld, Deutschland: wbv. DOI: https://dx.doi.org/10.3278/9783763977192 Publication details

Other publications

Watolla, A., & Kettemann, M. C. (2024). Navigating Platform Power: From European Elections to the Regulatory Future. Digital Society Blog. Publication details

Watolla, A., & Kettemann, M. C. (2024). Die Macht der Plattformen: Die Zukunft der Regulierung nach der Europawahl. Digital society blog. Publication details

Lectures and presentations

Die veränderte Wirklichkeit in Zeiten der Digitalität. Was machen ChatGPT und Co. mit uns?
Votrag „Die veränderte Wirklichkeit in Zeiten der Digitalität. Was machen ChatGPT und Co. mit uns?“. Hochschulforum Digitalisierung und Stiftung Innovation in der Hochschullehre. University Future Festival 2024, Berlin, Germany: 05.06.2024 Further information

Watolla, A.

Organisation of events

Digitaler Salon: (De)voted
24.04.2024. Humboldt Institute for Internet and Society, Berlin, Germany (National) Further information

Ann-Kathrin Watolla, Lara Kauter, Daniel Pothmann, Sarah Spitz

Ann-Kathrin Watolla

Position

Research assistant: DSA research network | Micro-Credentials for the world of work

RESEARCH PROGRAMME / GROUP