Christian Katzenbach, Dr.

Christian is head of the research group Internet Policy and Governance and lead researcher for Research Program: The Evolving Digital Society. He is Co-Chair of the Section Digital Communication of the German Association for Media and Communication Research. His research addresses the intersection of technology, communication, and governance. He is a co-initiator of the open access journal Internet Policy Review and co-editor of the open access book series Digital Communication Research. Christian was co-responsible for hosting the 2016 conference of the Association of Internet Researchers in Berlin – for the first time in Germany.

Christian studied media and communication studies, philosophy, and computer science in Berlin, Madrid and Potsdam. Before joining the HIIG, he was a research associate and lecturer at the Institute for Media and Communication Studies at the Freie Universität Berlin where he received his PhD (summa cum laude) with a thesis on media governance and technology.

Christian Katzenbach

Position

Head of Research: Digital Society, Internet Policy and Governance

 

Kontakt

christian.katzenbach@hiig.de (PGP)
T. +49(0)30 2007-6083

Relevant Publications
Conference contributions and other activities
Relevant Publications

Journal Publications and Conference Proceedings:

Strippel, C., Bock, A., Katzenbach, C., Mahrt, M., Merten, L., Nuernbergk, C., Pentzold, C., Puschmann, C. & Waldherr, A. (2018). Die Zukunft der Kommunikationswissenschaft ist schon da, sie ist nur ungleich verteilt. Eine Kollektivreplik. Publizistik, 63(1). Publication details

Katzenbach, C. (2018). There Is Always More Than Law! From Low IP Regimes To A Governance Perspective In Copyright Research. Journal of Technology Law and Policy, 22(1). Publication details

Katzenbach, C. & Pentzold, C. (2017). Theoriearbeit in der Kommunikationswissenschaft zwischen Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduktion. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(3), 483-499. Publication details

Katzenbach, C., Herweg, S., & van Roessel, L. (2016). Copies, Clones and Genre Building. Discourses on Imitation and Innovation in Digital Games. International Journal of Communication, 10, 838-859. Publication details

Epstein, D., Katzenbach, C. & Musiani, F. (2016). Doing internet governance: how science and technology studies inform the study of internet governance. Internet Policy Review, 5(3), 1-14. Publication details

Hofmann, J., Katzenbach, C., & Gollatz, K. (2016). Between coordination and regulation: Finding the governance in Internet governance. New Media & Society. Publication details

Pentzold, C., Katzenbach, C., & Fraas, C. (2014). Digitale Plattformen und Öffentlichkeiten mediatisierter politischer Kommunikation. Aus Politik und Zeitgeschichte (APuZ), 14(22-23), 28-34. Publication details

Hofmann, J., Katzenbach, C. & Münch, M. (2012). Kulturgütermärkte im Schatten des Urheberrechts. Zur Pluralität praktizierter Regelungsformen. Aus Politik und Zeitgeschichte, 62(41/42), 39-45. Publication details

Hofmann, C. & Katzenbach, C. (2009). Wissen und Eigentum. FIfF-Kommunikation, 2008(1), 14-17. Publication details

Katzenbach, C. (2009). Online für eine Woche: TV und Radio im Netz. WPK Quarterly, 2008(3), 13-14. Publication details

Working Paper:

Hofmann, J., Katzenbach, C., & Gollatz, K. (2014). Between Coordination and Regulation: Conceptualizing Governance in Internet Governance. HIIG Discussion Paper Series, 2014(04). Publication details

Edited Works:

Katzenbach, C., Pentzold, C, Adolf, C., Kannengießer, S., & Taddicken, M. (Eds.) (2018). Neue Komplexitäten für Kommunikationsforschung und Medienanalyse: Analytische Zugänge und empirische Studien. In , . Berlin: Schriftenreihe Digitial Communication Research. Publication details

Pentzold, C. & Katzenbach, C. (Eds) (2017). Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduzierung in der kommunikationswissenschaftlichen Theoriebildung. In , Publication details

Epstein, D., Katzenbach, C. & Musiani, F. (Eds.) (2016). Doing internet governance: practices, controversies, infrastructures, and institutions. In , . Berlin: Special Issue for Internet Policy Review. Publication details

Hofmann, J. (with Katzenbach, C., Eds.) (2009). Wissen und Eigentum: Geschichte, Recht und Ökonomie stoffloser Güter. In , . Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung. Publication details

Book contributions and chapters:

Dogruel, L & Katzenbach, C. (2018). Internet-Ökonomie – Grundlagen, Strategien, Plattformen. In Schweiger, W & Beck, K. (Eds.), Handbuch Online-Kommunikation. Wiesbaden: Springer VS. Publication details

Katzenbach, C. (2017). Von kleinen Gesprächen zu großen Öffentlichkeiten? Zur Dynamik und Theorie von Öffentlichkeiten in sozialen Medien. In Klaus, E. & Drüeke, R., Öffentlichkeiten und gesellschaftliche Aushandlungsprozesse. Theoretische Perspektiven und empirische Befunde (pp. 151-174). Bielefeld: Transcript. Publication details

Hofmann, J., Katzenbach, C., & Gollatz, K. (2013). Freedom on the Net Report Germany. In Kelly, S., Truong, M., Earp, M., Reed, L., Shahbaz, A., & Greco-Stoner, A. (Eds.), Freedom on the Net 2013 (pp. 302-321). New York, NY: Freedom House. Publication details

Katzenbach, C. (2013). Media Governance and Technology. From ‘Code is Law’ to Governance Constellations. In Price, M., Verhulst, S., & Morgan, L. (Eds.), Routledge Handbook of Media Law (pp. 399-418). Abingdon, New York: Routledge. Publication details

Katzenbach, C. (2012). Technologies as Institutions: Rethinking the Role of Technology in Media Governance Constellations. In Puppis, M. & Just, N. (Eds.), Trends in Communication Policy Research: New Theories, Methods and Subjects (pp. 117-1138). Bristol/Chicago: intellect. Publication details

Weiß, H.-J., Katzenbach, C. & Schwotzer, B. (2011). Fernsehvollprogramme im Internet. In Die Medienanstalten, Programmbericht 2010. Fernsehen in Deutschland. Berlin: Vistas. Publication details

Dogruel, L. & Katzenbach, C. (2010). Internet-Ökonomie. In Beck, K. & Schweiger, W. (Eds.), Handbuch Online-Kommunikation (pp. 105-129). Wiesbaden: VS. Publication details

Katzenbach, C. (2010). Weblog-Öffentlichkeiten als vernetzte Gespräche. Zur theoretischen Verortung von Kommunikation im Web 2.0. In Wolling, J., Seifert, M., & Emmer, M. (Eds.), Politik 2.0? Die Wirkung computervermittelter Kommunikation auf den politischen Prozess (pp. 189-210). Baden-Baden: Nomos. Publication details

Books:

Katzenbach, C. (2017). Die Regeln digitaler Kommunikation. Governance zwischen Norm, Diskurs und Technik. Wiesbaden: Springer VS. Publication details

Katzenbach, C. (2009). Weblogs und ihre Öffentlichkeiten. München: R. Fischer. Publication details

Conference contributions and other activities

Coming soon